Ma 2024. november 22. péntek, Cecília névnapja van
A képviselő-testület elfogadta a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló új önkormányzati rendeletét |
Az önkormányzat képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.) kapott felhatalmazás alapján megalkotta a pénzbeli szociális és egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló rendeletét.
2015.március 1-jétől a szociális ellátások összefoglaló neve: települési támogatás (korábban önkormányzati segélynek hívtuk).
A rendelet célja
A rendelet célja, hogy a település lakóinak szociális biztonsága érdekében meghatározza:
A kérelmek benyújtása:
A kérelmet a rendeletben meghatározott dokumentumokkal (igazolásokkal, nyilatkozatokkal) együtt kell benyújtani. A rendelet utal arra, hogy a kérelem tartalmára vonatkozóan, illetve a kérelemben, illetve mellékleteiben meghatározott adatok igazolása jogszabályokban, illetve a helyi rendeletben meghatározottak szerint történik.
Pénzbeli támogatások kifizetése:
A helyi rendelet az ellátások általános kifizetési módjaként a házipénztárból való kifizetést határozza meg.
Települési támogatások formái:
Mivel a törvény szerint a települési támogatást sok különféle helyzetre való tekintettel lehet nyújtani, a képviselő-testület a rendelet 5. §-ban a települési támogatás körében külön települési támogatás formákat határozott meg.
A települési támogatás formái:
A rendelet a települési támogatási formák szerint külön határozza meg különösen a támogatásra való jogosultságot, a támogatás feltételeit, a támogatás összegeit, gyakoriságát.
Hatáskörök
Az Szt. 4/A. § (1) bekezdése határozza meg azt, hogy a szociális feladat- és hatásköröket ki gyakorolja. A hatáskör gyakorlói között - a 2015. március 1-től hatályos módosításokat követően - továbbra is szerepel a helyi önkormányzat képviselő-testülete. A képviselő-testület egyes szociális ellátások elbírálását rendeletében átruházta a polgármesterre, a Szociális Bizottságra és a jegyzőre.
Hatáskörök megoszlása a rendelet alapján:
hatáskör címzettje: polgármester
hatáskör címzettje: Szociális Bizottság
hatáskör címzettje: Szociális Bizottság
hatáskör címzettje: képviselő-testület
hatáskör címzettje: jegyző
A 2015.február 28-ig hatályban lévő szociális rendelethez képest 2015. március 1-jétől a legfőbb változások a következőkben foglalhatók össze:
A rendelet 2015. március 1-jén lépett hatályba. A települési támogatásokra vonatkozó kérelmeket előre rendszeresített formanyomtatványon lehet benyújtani a rendeletben meghatározott mellékletekkel felszerelve. A rendelet teljes szövege, bővebb tájékoztató és a formanyomtatványok elérhetőek a rendeletek menüpontban. Bővebb felvilágosítást telefonon, a 06-29-465-667-es telefonszámon vagy személyesen a Polgármesteri Hivatalban nyújtunk.
Tápiósági Polgármesteri Hivatal
A járási hivatal nyújt segítséget a jövőben
A szociális biztonságot erősíti, hogy márciustól járási szintre kerül az időskorúak járadéka, az ápolási díj, a közgyógyellátás, az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, valamint az aktív korúak ellátása – hangsúlyozta Tarnai Richárd. A Pest Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja kiemelte, a jövőben országosan, egységes elvek alapján állapítják majd meg a jogosultságot ezekhez a támogatásokhoz a járási hivatalok.
|
Március 1-jével átalakul a szociális támogatási rendszer. A változtatás lényege, hogy a jövedelemkompenzációt biztosító támogatások a járásokhoz, míg a kiadáskompenzáló segélyek az önkormányzatokhoz kerülnek – mondta Tarnai Richárd. Pest megye kormánymegbízottja kiemelte, a változtatások célja, hogy a rászorulók átláthatóbb és igazságosabb keretek között juthassanak hozzá az őket megillető támogatási formákhoz.
Az aktív korúak ellátása átkerül március 1-jével a járási hivatalokhoz az önkormányzatoktól, de márciusban a pénzüket az állampolgárok még az önkormányzattól kapják meg, abban a formában, ahogyan korábban.
A járási hivatal jogosult március 1-jétől kezdődően az aktív korúak ellátásával kapcsolatos ügyek intézésére – hívta fel a figyelmet a változásra Pest megye kormánymegbízottja.
A kérelmeket be lehet nyújtani:
A jövedelemkompenzáló támogatásokat márciustól teljes egészében a központi költségvetésből finanszírozzák, az önkormányzatoknak ebben már nem lesz szerepük. Ezért változik a kifizetések módja is. A 2015. március hónapra járó – április 5-ig esedékes – támogatási összegek utalásáról már a kormányhivatalok gondoskodnak majd. Az ügyfelek postai úton vagy az általuk megadott bankszámlára kaphatják meg a támogatásokat.
Két formája lesz a szociális támogatásoknak: a járásoknál az úgynevezett jövedelemkompenzáló, míg az önkormányzatoknál kiadáskompenzáló támogatások igényelhetők – tájékoztatta lapunkat Tarnai Richárd. A jövedelemkompenzáló támogatás célja, hogy mindenki számára biztosítsanak egyfajta minimumot, ha nincs más jövedelmük. Kiadáskompenzáló támogatást pedig azok kérhetnek, akiknek nehézséget jelent a rezsi vagy más családi kiadás kifizetése – fűzte hozzá a kormánymegbízott. Az önkormányzatoktól kérhető kiadáskompenzáló támogatások elnevezése márciustól egységesen települési támogatásra változik. Ennek keretében az önkormányzatok az általuk támogatandónak ítélt, rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújthatnak támogatást. (Ebbe tartoznak majd bele a korábbi átmeneti, családi krízis-, lakásfenntartási- vagy más címen kifizetett segélyek.)
Pest megye kormánymegbízottja elmondta, a járásoktól kérhető továbbra is az időskorúak járadéka, az ápolási díj, a közgyógyellátás, valamint az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság ellátás, és március 1-jétől az aktív korúak ellátása (foglalkoztatást helyettesítő támogatás FHT, és egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás EGYT).
A jelenlegi ügyfeleknek a hatáskörváltással összefüggésben nincs teendőjük, az új ellátásra való jogosultságukat a jegyzők február hónap végéig hivatalból vizsgálták felül. Az aktív korúak ellátásával kapcsolatos iratokat a jegyzők legkésőbb 2015. március 6-ig adják át az illetékes járási hivatal számára. Az átvételt követően a járási hivataloktól az ügyfelek értesítést kapnak.
Legfontosabb különbség az új rendszerben, hogy a továbbiakban nem a jegyző, hanem a járási hivatal állapítja meg az aktív korúak ellátását, oda is kell a kérelmeket leadni, valamint a folyósított összegeket postai úton vagy bankszámlára utalja az állam (kormányhivatal) – foglalta össze a lényegesebb változásokat Tarnai Richárd, Pest megye kormánymegbízottja.